GINEKOLOGIJA
  • Rad sa pacijentima: Ponedjeljak, četvrtak i petak: od 14 do 20h
    Utorak, srijeda: od 7,30 do 13.30h
MENOPAUZA

MenopauzaMenopauza, postmenopauza i hormonsko nadomjesno liječenje

Menopauza je posljednja menstruacija u životu. Prosječna dob žene u kojoj nastupa menopauza je oko 50 god.
Perimenopauza je višegodišnje razdoblje oko menopauze u kojemu dolazi do sve češćih poremećaja menstruacijskog ciklusa i nepravilnih krvarenja .
Uzroci nepravilnih krvarenja mogu biti dobroćudni tumori maternice (miomi), trudnoća, primjena hormonalnih kontraceptiva, upala genitalnih organa, prekomjerno bujanje sluznice maternice (hiperplazija), polipi sluznice maternice, karcinom sluznice maternice, poremećaj u radu štitne žlijezde... Od ostalih simptoma često se javljaju valovi vrućine, psihološke promjene, promjene na sustavu spolnih i mokraćnih organa, osteoporoza, promjene konstitucije tijela, promjene na koži, promjene u koncentraciji i pamćenju, povećan rizik za koronarnu srčanu bolest i moždani udar. Počinje četiri do pet godina prije menopauze i obuhvaća prvih pet godina postmenopauze.
Postmenopauza je razdoblje u životu žene koje počinje nakon posljednje menstruacije. U tijelu žene u razdoblju oko menopauze nastaju promjene koje su posljedica smanjenog stvaranja hormona estrogena u jajnicima.
Prijevremena menopauza je ona koja se javlja prije 40. godine života.
Kasna menopauza označava prestanak menstruacije nakon 55. godine.
Klimakterij je razdoblje u kojemu se postupno gasi funkcija jajnika. To je životno razdoblje žene od kraja reprodukcijske dobi, preko perimenopauze do prvih godina postmenopauze.

Posljedice menopauze dijele se na kratkoročne i dugoročne.
Od kratkoročnih su najizraženiji vazomotorni simptomi(tkz.valunzi i noćn aznojenja) seksualna disfunkcija te psihički simptomi poput anksioznosti, depresije,čestih promjena rasploženja i manjka energije.
Dugoročne  posljedice su povećan rizik za osteoporozu,kardiovaskularne bolesti(infarkt miokarda i moždani udar) i urogenitalna atrofija.

Hormonsko nadomjesno liječenje je  nadomještanje hormona koje su prestali proizvoditi jajnici a  ublažavaju  se predhodno spomenute smetnje koje se javljaju u žena  tijekom razdoblja postmenopauze.

Provede studije pokazuju da hormonsko nadomjesno liječenje  smanjuje valove vrućine i atrofiju ženskih spolnih organa, smanjuju rizik za osteoporozu i karcinom debelog crijeva, karcinom endometrija i jajnika.
Kod nekih žena  hormonsko nadomjesno liječenje može povećati  rizik za karcinom dojke, vensku trombozu i bolesti žućnog sustava pa je stoga potreban indiviualan pristup svakoj pacijentici.